La classe dels Cocos, Escoleta Can Cantó (Promoció 2011/2012)

dijous, 3 de maig del 2012

Petits grans poetes!


JUSTIFICACIÓ

Com ja sabeu, aquestes setmanes estem decorant l'aula per tal de donar-li una cara més primaveral amb motiu de l’arribada d’aquesta estació de l’any. És per això, que se m’ha ocorregut fer un mural amb un poema molt emotiu per a mi, ja que el vaig aprendre quan era ben petita i penso que ara és un moment ideal per transmetre-ho a altres infants per tal que el puguin gaudir tant com ho vaig fer jo.  

DISSENY DE L'ACTIVITAT

Àrees implicades
-          Àrea de coneixement de sí mateix.
-          Àrea de coneixement de l’entorn.
-          Àrea de llenguatges: comunicació i presentació.

Objectius didàctics
-          Participar activament i mostrar plaer per interpretar, cantar i ballar.
-          Reconèixer poemes com un recursos expressiu més a banda de la cançó.
-          Identificar les diferències entre el paisatge de la tardor i la primavera.
-          Conèixer algunes dels trets característics dels Chopos.
-          Introduir el mot “recitar” en el seu vocabulari.

Continguts d'aprenentatge
-          Diferents aspectes musicals: ritme, melodia, dinàmica, interpretació.
-          Aspectes del llenguatge: llengua i vocabulari, entonació i expressivitat.
-          La poesia per treballar el pas d’estació a la primavera.
-          Coneixement de les principals característiques dels chopos.   

Què faran els infants?
Els infants participaran exercint com a subjectes actius, ja que al principi hauran d’imitar els gestos que faci, però amb l’objectiu que ho acabin aprenent a fer tot sols, al igual que reconèixer el poema o saber recitar-ne alguna part que més els hagi cridat l’atenció. 

Tipus d'agrupaments
Tot el grup-classe

Formes d'intervenció docent
Abans de recitar el poema, faré una petita presentació tractant de relacionar el sentit d’aquest amb el pas d’estació a primavera. D’aquesta manera, es converteix en una proposta significativa i propera per a ells pel fet de relacionar-ho amb el seu context més pròxim. A més a més, els mostraré el plafó que he confeccionat i en el qual podem veure escrit el poema i diferents dibuixos primaverals.   

Materials emprats
-          Paper continu
-          Cartolina
-          Pintura de dits i pinzell
-          Paper de folrar llibres

Procediment
En primer lloc, he retallat un tros considerable de paper continu color rosa, al que li he aferrat una cartolina groga. Llavors, he escrit el poema amb retolador, i he decorat el plafó dibuixat diverses flors, herba, un sol, una tulipa i una papallona amb pintura de dits de diversos colors. Finalment, l’he plastificat per tal que es conservi en les millors condicions durant el major temps possible i aquest va ser el resultat:


Temps previst
Es recitarà el poema almenys 1 vegada a la setmana amb una duració de 15 min aproximadament. 

Espais 
Zona d’assemblea de l’aula, damunt la catifa. 


IMPLEMENTACIÓ

Una vegada amb els infants, ens vam seure tots en rotllana per parlar sobre la primavera. Primerament, la tutora i jo vam cantar una cançó perquè els infants es familiaritzessin amb ella. Llavors va ser el meu torn, en el qual vaig poder intervenir tota sola davant el grup d’infant. D’aquesta manera, els vaig presentar el mural que havia confeccionat. Primerament, per tal d’introduir el poema, els vaig explicar de què parlava. Així doncs, els vaig demanar si algú sabia què era un Chopo per tal d’assabentar-me dels seus coneixements previs. Llavors els vaig explicar que hi ha molts tipus diferents d’arbres com els que tenim al nostre pati. D’aquesta manera, els donava exemples que ells mateixos coneixien per tal que fos més significatiu i proper. 


A continuació, per seguir presentant el poema, els vaig mostrar unes imatges en les que podíem observar aspectes que més tard recitaria. La primera, era d’un Chopo durant l’època d’hivern, moment en que no tenen cap fulla i amb la qual cosa estan “nus”, com diu el poema. També que aquest tipus d’arbres neixen al costat dels rius perquè necessiten molta humitat, i que creixen molt alineats, uns al costat dels altres, com si estiguessin fent un tren, com el que ells fan per anar al menjador.


En la segona imatge, podem veure aquest mateix Chopo durant l’època de primavera, moment en que li creixen totes les fulles i apareixen “vestits” de fulletes verdes, com diu el poema.


A més a més, vaig aprofitar que abans havien cantant una cançó, per dir-los que ara es tractava d’un poema. D’aquesta manera, els vaig explicar que les cançons es cantaven, mentre que els poemes es recitaven, introduint així una paraula nova al seu vocabulari.

Finalment, va arribar el gran moment en que vaig recitar el poema de Chopito. Els infants estaven molt atents a mi i les seves cares reflectien el goig i la il·lusió que jo també sentia. La veritat és que va ser un èxit i en acabar em van demanar que la tornés a repetir. 

El poema és el següent:

Chopito
Chopito, que estás desnudo y descalzo junto al rio.
¿Chopito tienes frío?
Yo sí, sol sí.
¿Cuándo me vas a vestir?
En Abril.
La primavera, que es mi alegre costurera,
cose un bonito traje para mí de verdes hojitas nuevas.
¡Ay! ¡Que contento estoy ya solo de pensar que vengas!.

Per últim, entre tots vam observar algunes de les característiques físiques de les fulles durant la tardor i la primavera, per tal de conèixer i expressar les seves diferències. Així doncs, els vaig mostrar dues fulles que prèviament havia anat a buscar i plastificat per tal de conservar-les en millor estat. Aquestes són les següents:











Després em vaig fer una foto amb cada nen amb el mural i una de grup per tal d’evidenciar aquest moment tan emotiu!.   
  


AVALUACIÓ

Resposta dels infants
Els infants estaven molt atents a mi i les seves cares reflectien el goig i la il·lusió que jo també sentia. La veritat és que va ser un èxit i en acabar em van demanar que la tornés a repetir. Alguns d’ells fins i tot imitaven els meus gestos i donaven mostres de satisfacció amb aquesta.  

Comentari personal de l'alumne practicant
La veritat és que he notat un canvi bastant gran en relació a la primera proposta que vaig dissenyar i presentar als infants, ja que en aquesta m’he trobat molt més còmoda i amb major seguretat. Tenia clar què els volia demanar i què volia explicar amb la qual cosa el resultat ha estat el que jo esperava.

Instruments d'avaluació emprats
L’instrument d’avaluació, serà l’observació activa i sostinguda per tal de veure els progressos o no que fan els infants. També prendré notes de camp per tal d’anotar les hipòtesis o comentaris més significatius dels infants.  


BIBLIOGRAFIA

Cap bibliografia consultada, ja que es tracta d’un poema que ja coneixia.




Per últim, m'agradaria mostrar-vos un document que he realitzat sobre aquesta activitat, ja que formarà part de l'informe que entregarem als infants i les seves famílies al final d'aquest tercer trimestre. Aquest informe, és el document en el que les educadores mostren a les famílies totes les propostes realiztades pels seus fills durant el curs així com les imatges que narren totes les experiències viscudes.


Poema de Chopito (Informe)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada