La classe dels Cocos, Escoleta Can Cantó (Promoció 2011/2012)

dijous, 24 de maig del 2012

Dissenyant i dirigint una sessió de psicomotricitat!

AL FONS DE LA MAR!



JUSTIFICACIÓ

Per tal d’ampliar i complementar els meus estudis de Grau, he realitzat un Curs d’Especialització en Psicomotricitat Infantil impartit a càrrec de S’Espurna. Gràcies a aquest, he pogut recuperar molts aprenentatges adquirits al llarg de la carrera, però també he aprés noves formes de dur a terme una sessió de psicomotricitat amb els més petits segons els ideals del seu màxim exponent; Acouturier. És per això, que per aquesta proposta he dissenyat una sessió de psicomotricitat amb l’objectiu d’extrapolar aquests nous aprenentatges en benefici dels meus alumnes per tal d’assegurar-los i permetre’ls desenvolupar al màxim les seves capacitats i potencialitats, tant físiques i motòriques com mentals. Cal destacar que aquesta proposta té correlació amb la programació d’aula, ja que actualment estem observant els peixos que tenim a la peixera de la nostra aula i dels quals ens fem cura i donem de menjar.   


DISSENY DE L'ACTIVITAT

Àrees implicades
-          Àrea de coneixement de sí mateix.
-          Àrea de coneixement de l’entorn.
-          Àrea de llenguatges: comunicació i presentació.

Objectius didàctics
-          Desenvolupar la creativitat i la imaginació.
-          Afavorir moviments de coordinació y equilibri.
-          Realitzar ordres senzilles participant activament en les propostes plantejades.

Continguts d'aprenentatge
Amb aquesta proposta, els infants podran desenvolupar les seves capacitats i habilitats motrius, ja que s’hi proposen diversos reptes que hauran de superar. A més a més, podran conèixer molts aspectes vinculats amb el fons del mar com ara animals, etc., ja que la temàtica proposada gira entorn a aquest tema. La creativitat i imaginació també són un punt que es treballarà de manera conscient amb aquesta proposta.  

Què faran els infants
Els infants participaran exercint com a subjectes actius, ja que seran ells els qui gaudiran de les propostes a la sala de psicomotricitat.

Tipus d'agrupaments
Tot el grup-classe.

Formes d'intervenció docent
El psicomotricista, jo en aquest cas, intervindré al llarg de la sessió de múltiples formes. Així doncs, durant el temps de joc dirigit proposaré reptes als infants adquirint un paper més actiu per guiar i acompanyar als infants, mentre que durant el joc lliure tindré un paper més llunyà però disponible i accessible pels infants. 


Materials emprats
-          Mòduls varis.
-          Estructura rígida de fusta.
-          Pilotes de diferents grandàries i textures.
-          Piscina de boles.
-          Cuc.
-          Banc.
-          Cordes.
-          Teles.

Temps previst
La sessió durarà aproximadament 1hora i 30 minuts.

Espais
La sala de psicomotricitat


IMPLEMENTACIÓ 

Número d'alumnes: 13 infants
Edat dels alumnes: 2-3 anys
Ritual d'entrada:
  • En primer lloc, a la aula-classe, manem als infants que es llevin les sabates i repartim els mitjons de psicomotricitat perquè se’ls posin. Afavorim que tractin de fer-ho ells mateixos animant-los i els ajudem quan ho necessitin.
  • Una vegada a la sala de psicomotricitat, anem a la zona d’assemblea i ens donem les mans en forma de cercle per seure en rotllana.
  • A continuació, presentem la temàtica de la sessió explicant als infants la proposta que tractarem sobre el fons de la mar. La psicomotricista contarà als infants la història en la que estaran immersos per tal de posar-los en situació i deixar volar la seva imaginació alhora que guia l’escalfament. Així doncs, imaginarem que som un polp i hem de despertar les diferents parts del nostre cos (tentacles, tronc, cap, etc.).
  • Per últim, recordarem les normes. Començarem per les positives demanant-los-hi quines coses si poden fer en psico com ara córrer, saltar, jugar, xutar i sobre tot passar-lo molt bé!. Després els preguntarem què coses no poden fer com pegar, tirar dels cabells, empènyer o destruir les construccions dels companys. Tractarem que siguin ells mateixos qui diguin les normes per tal d’afavorir que les integrin i es senti més compromesos amb elles, així com començar per les positives per motivar-los. També els recordem que els avisarem amb palmades quan quedin 5 minuts perquè es facin a la idea i sàpiguen que el joc ha acabat i han de començar a recollir el material emprat a la sessió.    

Desenvolupament:
Joc dirigit
  • Enderrocar la torre de mòduls que tindrà forma d’estrella de mar. 
  • Passar pel pont llevadís, saltar el trampolí i llançar-nos a la mar (piscina de boles). Els infants s’hauran de pujar a la caseta de fusta i travessar la passarel·la. Però alerta! Perquè a baix n’hi ha taurons!. Finalment, es tiraran a l’aigua (piscina de boles) per nedar amb els animalets del fons del mar.  
  • Caminar fent equilibri per un banc que estarà enganxat a les espatlleres fins arribar a aquestes i pujar-hi dalt.
  • Travessar la corrent esquivant als taurons. Tots els infants dins la mar (piscina de boles) els aniré tirant pilotetes de diferents grandàries, colors i textures imaginant que són taurons que han d’esquivar.  

  • Nedar a contra corrent fins arribar a la mar amb la resta de peixets tirant-nos de bomba. Els infants hauran d’aconseguir pujar per la rampa fins poder arribar a la piscina de boles.
  • Disfressar-nos  d’animals del fons del mar com ara polps i peixos. Traurem les teles per afavorir el joc simbòlic. 
Amb aquestes mànigues, la Laia imagina que és un polp!

  • Trobar el tresor amagat pel fons del mar. Pujar fins a dalt de les espatlleres ajudant-nos amb la corda per arribar fins a la capsa que amaga el polp del conte que contarem en el temps de tornada a la calma.
Joc lliure
El psicomotricista li dirà als infants que ara poden explorar lliurement el fons marí.

A continuació teniu un petit fragment de com es va desenvolupar la sessió:



Tornada a la calma:
  • 5 minuts abans de finalitzar la sessió, la psicomotricista avisarà als infants mitjançant aplaudiments de que la sessió ha finalitzat i comencin a recollir.
  • Llavors preguntem a cada nin les sensacions viscudes; si ho han passat bé, amb qui han jugat, a què, etc. 
  • Reunim a tots els nens a la zona d’assemblea de la sala i tractem de que tornin a la calma respirant unes quantes vegades com si fem Yoga i la psicomotricista conta un conte que, en aquest cas, serà el del Pulpi. A continuació teniu la narració:
  • Hi havia una vegada un polp molt tímid, molt tímid que vivia al fons del mar. Pulpi, que así s'anomenava, era tan tímid, tan tímid que no tenia cap amic. Un dia, tractant de menjar-se una tortugueta es va fer un nus amb els tentacles però gràcies a l’ajuda d’un peixet groc que passava per allí el va ajudar a deslligar-se. Pulpi, com que tenia molta vergonya, no es va atrevir a parlar amb ell i només li va donar les gràcies i va sortir corrents. Per la nit, estava molt trist perquè pensava que havia perdut una gran oportunitat de fer un amic. A la mañana següent, un gran tauró va arribar allà on eren tots els peixets per menjar-se'ls així que en pulpi, que ho havia vist tot, no va dubtar en anar en la seva ajuda i va tirar un grapat de tinta negra als ulls del tauró que el va deixar cec. D’aquesta forma va salvar al peix i es va convertir en el seu amic al igual que la resta de peixos que l'agraïren la seva gran valentia i mai més va tenir vergonya. I conte contat, conte acabat. Si no és mentida, serà veritat!
A continuació teniu un petit fragment del conte. Espero que us agradi!

  • *Una variant que també es podria realitzar per al moment de tornada a la calma, en lloc del conte, seria fer massatges per parelles amb algues marines (que poden ser de veritat o fetes amb bosses d’escombreries).

Representació
Per a la representació, donarem làmines Din-A4 però de major grossor que els folis i esponges de mar de veritat amb la que els infants podran pintar amb diferents colors de pintura de dits, representant allò a que han jugat durant la sessió. D’aquesta forma, afavorim la separació entre el moment de joc i de representació, ajudant-lo a recordar. 











La Sara dibuixa el baixell en el que ha jugat.


Ritual de sortida
- Sortim de la sala passant per l'interior del cuc que ens convertirà de nou en nens.
- Arribem a l'aula-classe per rentar-nos i posar-nos les sabates.
- Beurem una mica d'aigua. 


AVALUACIÓ

Resposta dels infants
La veritat és que els infants s’han mostrat molt participatius i han donat una resposta molt positiva davant la sessió que he dissenyat. Des del principi, s’afanyaven a descobrir els diferents reptes que els havia proposat amb la disposició i organització dels materials, ja que alguns d’ells com ara el banc pujat a les espatlleres no ho havien vist mai. Els seus crits i cares d’emoció, reflectien el seu estat de felicitat i diversió.

En quant a les diferents propostes que els anava plantejant, he de dir que tots han participat mostrat una gran iniciativa i autonomia. Però els infants sempre em sorprenen i aquest cas no anava a ser Diferent. Algunes de les produccions que ells mateixos han realitzat ha estat: durant el joc simbòlic, han imaginat que el balancin era un cavall de mar en el que anaven galopant; han fet jocs d’amagar-se i trobar-se dins el mòdul amb forma de cilindre; i han comprovat les lleis de la gravetat al fer rodar una pilota des de damunt del banc.  

     
Comentari personal de l'alumne practicant

Personalment, estic molt contenta amb la planificació, disseny i posada en pràctica d’aquesta sessió de psicomotricitat, perquè fent balanç respecte dels meus inicis, he de dir que he pogut observar un gran canvi cap a millor a l’hora de dur una proposta amb els més petits. Ara me sent molt més segura, amb més iniciativa i major capacitat de resposta i decisió davant petits imprevistos. A més a més, crec que sóc més capaç d’anar una mica més enllà i observar les produccions de cada infant, saber en quina etapa o fase estan, de quin tipus de joc o quines habilitats està desenvolupant. 

M’agradaria destacar que daurant el moment del conte m’he sentit molt segura i amb molta iniciativa davant els infants. Crec que he sabut captar la seva atenció i motivació davant el que estava fent relacionant-lo amb els seus interessos per tal de fer més significativa la proposta per a ells.  

En definitiva, puc fer un balanç molt positiu, ja que estic molt contenta i satisfeta amb el treball que realitzat i la resposta que han mostrat els infants perquè una vegada més m’han fet aprendre.


Instruments d'avaluació emprats
L’instrument d’avaluació, serà l’observació activa i sostinguda per tal de veure els progressos i produccions que fan els infants. També prendré notes de camp per tal d’anotar les produccions i accions més significatius dels infants.   



BIBLIOGRAFIA

Material donat al curs d’Especialització en Psicomotricitat Infantil impartit per S’Espurna. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada