La classe dels Cocos, Escoleta Can Cantó (Promoció 2011/2012)

dijous, 22 de març del 2012

El Pirata Ànec!



JUSTIFICACIÓ


Aquest primer mes de pràctiques, m’he adonat del paper tan important que juguen les cançons en l’educació Infantil. Segons el meu parer, les cançons són una bona forma de transmetre la cultura popular del poble als més petits, així com el vocabulari de tot allò que els envolta (objectes de cuina, animals, vehicles, menjar, parts del cos, números, colors etc.). A més a més, és una forma lúdica i divertida d’aproximar-los a la música i afavorir aprenentatges com ara ritme i melodia, així com el desenvolupament de les capacitats psicomotrius gràcies al moviment produït durant el ball. És per això, que he inventat una cançó infantil que tracta la temàtica dels pirates, que tant present tenen els infants en aquest moment, ja que recentment ens hem disfressat d’aquest personatge amb motiu de la tradicional festa de Carnestoltes (integrant-se així la proposta dins la programació), i he fet una titella de tela per dintre de la qual es pot ficar la mà per tal de moure-li la boca. La titella és un ànec al qual li he cosit un pegat i un capell vermell amb el dibuix d’una calavera, una espasa, i li he posat una pota de pal. A més a més, he incorporat un ball per tal que puguin gesticular el que diu la lletra d’una manera lúdica i divertida.  


DISSENY DE L'ACTIVITAT

Àrees implicades
- Àrea de coneixement de sí mateix.
- Àrea de coneixement de l'entorn.
- Àrea de llenguatges: comunicació i presentació 

Objectius didàctics
- Assolir seguretat emocional pel fet d'establir vincles afectius dins la vida del grup.
- Participar activament i mostrar plaer per interpretar, cantar i ballar.
- Descobrir gestos i moviments com a recursos corporals per a expressar i comunicar.
- Desenvolupar actituds socials positives: cooperació i hamonia dins el grup. 

Continguts d'aprenentatge

-          Diferents aspectes musicals: ritme, melodia, dinàmica, interpretació.
-          Aspecte del llenguatge: llengua i vocabulari, entonació i expressivitat.
-          La cançó com a part d’una festa tradicional; carnestoltes.
-          La cançó com a motiu d’alegria i festa.  

Què faran els infants?
Els infants participaran exercint com a subjectes actius, ja que al principi hauran d’imitar-me al realitzar el ball de la cançó però amb l’objectiu que ho acabin aprenent a fer tot sols, al igual que cantar alguna part de la cançó que més els hagi agradat.

Tipus d'agrupaments
Tot el grup-classe

Formes d'intervenció docent
Abans de mostrar la cançó i l’ànec, faré una petita presentació tractant de relacionar el sentit d’aquesta amb la festa de Carnestoltes en la qual els infants es van disfressar de pirates. D’aquesta manera, es converteix en una proposta significativa i propera per a ells, pel fet de relacionar-ho amb el seu context més pròxim . A més a més, presentaré la titella incrementant l’emoció dels infants i de forma que els cridi l’atenció. Així doncs, previament la tindré oculta en una capsa i quan l’agafi, farem una mica de teatre demanant la col·laboració i participació activa dels infants perquè m’ajudin a despertar-la, etc. 


Materials emprats
-          Titella base de ma en forma d’ànec.
-          Un tros de tela color vermell i un altre quadrat de color negre.
-          Un tros de corda elàstica negra.
-          Un escuradents i un tap de suro.
-          Fil i agulla.
-          Permanent negre.
-          Decoració vària: petita espasa de joguina, pendent en forma de cèrcol.

Procediment
Una vegada tenim la nostra titella base, la qual podem comprar en qualsevol tenda de 100 pts o xinesos, en primer lloc hem de cosir cada extrem de la corda elàstica a una de les puntes del tros de tela quadrat com si d’un pegat es tractés. Llavors haurem de cosir el pega damunt d’un dels ulls de l’ànec. Llavors podem retallar un tros de tela color vermell en forma de capell que després cosirem al cap de l’ànec. Després podem cosir la espasa i posar el cèrcol a l’orella. Per últim, per fer la pota de pal, haurem de ficar un escuradents el més a dins possible del tap de suro. A continuació, hem de retallar la pota de tela de l’ànec i li cosim i aferrem el l’escuradents pel forat que ha quedat i finalment disposem de la nostra pròpia titella d’ànec!


Temps previst
Es cantarà la cançó almenys 1 vegada a la setmana amb una duració de 15 min aproximadament. 


Espais
Zona d’assemblea de l’aula, damunt la catifa. 


IMPLEMENTACIÓ

Aquesta cançó, la vaig presentar davant els alumnes el dijous 22 de Març com a cloenda d’aquest segon trimestre. Una vegada assegut a la catifa, els vaig explicar començar a parlar de la sortida en la que vam festejar la tradicional festa de Carnestoltes. Així alguns infants es van recordar que es van disfressar de pirates. Jo anava demanant com eren els pirates i els més atrevits en ressaltaven alguns aspectes característics com el pegat a l’ull o el capell. Així doncs, els vaig explicar que ara els cantaria la cançó del pirata Ànec que tenia amagat a una capsa. En agafar la capsa, la vaig picar cridant a l’ànec perquè despertés i vaig demanar la col·laboració dels infants que van fer el mateix. Llavors donar-li una mica d’emoció obrint una miqueta la capsa i tancant-la ràpidament fent gestos de sorpresa. Això els encanta! A continuació, vaig treure la titella i els infants la van poder tocar. Finalment, vaig cantar la cançó tot i representant-la amb el seu corresponent ball. 


Sóc pirata i mariner,
d’aigüa dolça, d’aigüa dolça.
Sóc pirata i mariner,
per la mar va el meu vaixell.
Si mireu el vent d’on ve ara bufa ara bufa,
si mireu el vent d’on ve ara bufa fort el vent.
Cada dia pel matí busco el mapa, busco el mapa,
que me dugui pel camí on es troba el meu botí.
Duc un garfio a la mà
i un capell color vermell.
El meu lloro Rafael,
us diu adéu mireu-lo bé.


  AVALUACIÓ

Resposta dels infants
La veritat és que va ser molt ben rebuda tot i que era nova i no la coneixien. Però de fet, als infants els va encantar!! i jo estava molt emocionada per la resposta tan positiva que havien tingut. En tot moment es van mostrar molt participatius, ja que tractaven d’imitar els gestos dels ball que feia.

Comentari personal de l'alumne practicant
He de reconèixer que durant el moment de la posada en pràctica, em vaig posar una mica nerviosa, ja que em vaig veure aclaparada per la situació. Es nota que encara em falta una mica de pràctica però penso que la voluntat i les ganes que he transmet als infants són excel·lents, així que la resta ja vindrà amb el temps. 

Instruments d'avaluació emprats
L’instrument d’avaluació, serà l’observació activa i sostinguda durant el temps de cant de la cançó per tal de veure els progressos o no que fan els infants. Cal destacar, que passat unes sessions alguns infant que al principi es mostraven més tímids o fins i tot tenien por, ara ja es diverteixen i gaudeixen jugant i cantant amb la titella de l’ànec. També prendré notes de camp per tal d’anotar les hipòtesis o comentaris més significatius dels infants.   


BIBLIOGRAFIA

-  Guiainfantil.com.“Los beneficios de la música para los niños”. En Internet.


Per últim, m'agradaria mostrar-vos un document que vaig realitzar sobre aquesta activitat, ja que va formar part de l'informe que vam entregar als infants i les seves famílies al final d'aquest segon trimestre. Aquest informe, és el document en el que les educadores mostren a les famílies totes les propostes realiztades pels seus fills durant el curs així com les imatges que narren totes les experiències viscudes. Així doncs, us mostro la primera activitat que redacto i que formarà part dels informes dels meus nens!

El Pirata Ànec (Informe)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada