La classe dels Cocos, Escoleta Can Cantó (Promoció 2011/2012)

dimarts, 29 de maig del 2012

Reunió de pares: Aquests infants si que mengen!


Avui de tarda hem pogut assistir a la reunió de pares organitzada pel conjunt de l’equip educatiu de les Escoletes de Vila i Can Cantó en col·laboració d’una de les professionals de l’EAP. El motiu de la xerrada era parlar sobre la importància de garantir als infants, tant des de l’escoleta com des de casa, una rica i variada alimentació, així com afavorir i donar continuïtat a casa dels hàbits i rutines posats en pràctica al centre amb les educadores.

A més a més, ha estat un espai idoni on els pares han pogut compartir amb altres famílies que estan passant pel mateix, els seus dubtes i angoixes. D’aquesta manera, s’assabenten que no estan sols i que no només els hi passa a ells sinó que tots comparteixen semblances i similituds respecte a la difícil tasca d’educar als seus fills tractant de donar-los-hi el millor en cada moment.

Alguns dels aspectes que s’han tractat al llarg de la xerrada i que més m’han cridat l’atenció són aquells vinculats amb les consideracions o pautes que s’haurien de tenir en compte per fer del menjar un temps d’harmonia i conversa relaxada:

  • Les consideracions o pautes a tenir en compte com ara assegurar que al manco es menjarà amb els fills una ingesta al dia tots junts.
  • La importància d’incloure a l’infant en la conversa interessant-nos pel que ha fet a classe, si s’ho ha passat bé, com es troba, etc. d’aquesta manera, el nen té tota la nostra atenció i no haurà de portar-se malament per cridar-la.
  • No menjar amb la telelevisió, ja que encara que pensem que pot ser la nostra aliada perquè l’infant mengi no sé bo emprar aquesta estratègia.
  • Avisar a l’infant del que esperem d’ell i assabentar-los de les conseqüències que hi haurà si no ho compleix. En referència a aquest punt, em va agradar molt el comentari que va fer la professional de l’EAP perquè de manera graciosa va dir que lògicament els infants no es quedarien amb el dubte de si serem capaços o no de complir-lo i per suposat ens posaran a prova. És per això
  • Tractar de ressaltar lo bo i no sempre lo dolent. Premiar i valorar quan esta assegut tranquil i menjant adequadament i no només quan esta de peus i esvalotat.
  • Si no menja no hem de dramatitzar. Ja menjarà quan tingui fam. No ens hem de preocupar ni apesarar perquè no li passarà res dolent.
  • Deixar-li clar i ser ferms en que si no ha volgut menjar en el temps establert, no hi haurà res fins a la següents ingesta. D’aquesta manera, aprendrà a menjar en el moment que toca i afavorim que arribi amb més apetit a la propera toma. 

Després de l’exposició del Power Point, es va convidar a les famílies a una degustació de bescuit i cafès, y a continuació hi ha haver un temps d’assemblea en el que es va passar una sèrie de preguntes perquè en grups reflexionessin. Algunes de les preguntes que es van plantejar i entorn de les quals va sorgir el discurs dels pares van ser:

-          El teu fill menja de tot?
-          Quines estratègies utilitzes per a que mengi?
-          Presenta cap problema a l’hora de menjar? Quin? Com ho soluciones?


En definitiva, estic molt contenta d’haver pogut assistir a aquesta xerrada i haver ser partícip d’un temps i un ambient tan magnífic en que educadores i famílies es reuneixen pel bé de l’infant treballant i col·laborant conjuntament per donar sentit i continuïtat als hàbits i rutines del dia a dia sobre un tema tan important en aquestes primeres edats com és l’alimentació.


dijous, 24 de maig del 2012

Dissenyant i dirigint una sessió de psicomotricitat!

AL FONS DE LA MAR!



JUSTIFICACIÓ

Per tal d’ampliar i complementar els meus estudis de Grau, he realitzat un Curs d’Especialització en Psicomotricitat Infantil impartit a càrrec de S’Espurna. Gràcies a aquest, he pogut recuperar molts aprenentatges adquirits al llarg de la carrera, però també he aprés noves formes de dur a terme una sessió de psicomotricitat amb els més petits segons els ideals del seu màxim exponent; Acouturier. És per això, que per aquesta proposta he dissenyat una sessió de psicomotricitat amb l’objectiu d’extrapolar aquests nous aprenentatges en benefici dels meus alumnes per tal d’assegurar-los i permetre’ls desenvolupar al màxim les seves capacitats i potencialitats, tant físiques i motòriques com mentals. Cal destacar que aquesta proposta té correlació amb la programació d’aula, ja que actualment estem observant els peixos que tenim a la peixera de la nostra aula i dels quals ens fem cura i donem de menjar.   


DISSENY DE L'ACTIVITAT

Àrees implicades
-          Àrea de coneixement de sí mateix.
-          Àrea de coneixement de l’entorn.
-          Àrea de llenguatges: comunicació i presentació.

Objectius didàctics
-          Desenvolupar la creativitat i la imaginació.
-          Afavorir moviments de coordinació y equilibri.
-          Realitzar ordres senzilles participant activament en les propostes plantejades.

Continguts d'aprenentatge
Amb aquesta proposta, els infants podran desenvolupar les seves capacitats i habilitats motrius, ja que s’hi proposen diversos reptes que hauran de superar. A més a més, podran conèixer molts aspectes vinculats amb el fons del mar com ara animals, etc., ja que la temàtica proposada gira entorn a aquest tema. La creativitat i imaginació també són un punt que es treballarà de manera conscient amb aquesta proposta.  

Què faran els infants
Els infants participaran exercint com a subjectes actius, ja que seran ells els qui gaudiran de les propostes a la sala de psicomotricitat.

Tipus d'agrupaments
Tot el grup-classe.

Formes d'intervenció docent
El psicomotricista, jo en aquest cas, intervindré al llarg de la sessió de múltiples formes. Així doncs, durant el temps de joc dirigit proposaré reptes als infants adquirint un paper més actiu per guiar i acompanyar als infants, mentre que durant el joc lliure tindré un paper més llunyà però disponible i accessible pels infants. 


Materials emprats
-          Mòduls varis.
-          Estructura rígida de fusta.
-          Pilotes de diferents grandàries i textures.
-          Piscina de boles.
-          Cuc.
-          Banc.
-          Cordes.
-          Teles.

Temps previst
La sessió durarà aproximadament 1hora i 30 minuts.

Espais
La sala de psicomotricitat


IMPLEMENTACIÓ 

Número d'alumnes: 13 infants
Edat dels alumnes: 2-3 anys
Ritual d'entrada:
  • En primer lloc, a la aula-classe, manem als infants que es llevin les sabates i repartim els mitjons de psicomotricitat perquè se’ls posin. Afavorim que tractin de fer-ho ells mateixos animant-los i els ajudem quan ho necessitin.
  • Una vegada a la sala de psicomotricitat, anem a la zona d’assemblea i ens donem les mans en forma de cercle per seure en rotllana.
  • A continuació, presentem la temàtica de la sessió explicant als infants la proposta que tractarem sobre el fons de la mar. La psicomotricista contarà als infants la història en la que estaran immersos per tal de posar-los en situació i deixar volar la seva imaginació alhora que guia l’escalfament. Així doncs, imaginarem que som un polp i hem de despertar les diferents parts del nostre cos (tentacles, tronc, cap, etc.).
  • Per últim, recordarem les normes. Començarem per les positives demanant-los-hi quines coses si poden fer en psico com ara córrer, saltar, jugar, xutar i sobre tot passar-lo molt bé!. Després els preguntarem què coses no poden fer com pegar, tirar dels cabells, empènyer o destruir les construccions dels companys. Tractarem que siguin ells mateixos qui diguin les normes per tal d’afavorir que les integrin i es senti més compromesos amb elles, així com començar per les positives per motivar-los. També els recordem que els avisarem amb palmades quan quedin 5 minuts perquè es facin a la idea i sàpiguen que el joc ha acabat i han de començar a recollir el material emprat a la sessió.    

Desenvolupament:
Joc dirigit
  • Enderrocar la torre de mòduls que tindrà forma d’estrella de mar. 
  • Passar pel pont llevadís, saltar el trampolí i llançar-nos a la mar (piscina de boles). Els infants s’hauran de pujar a la caseta de fusta i travessar la passarel·la. Però alerta! Perquè a baix n’hi ha taurons!. Finalment, es tiraran a l’aigua (piscina de boles) per nedar amb els animalets del fons del mar.  
  • Caminar fent equilibri per un banc que estarà enganxat a les espatlleres fins arribar a aquestes i pujar-hi dalt.
  • Travessar la corrent esquivant als taurons. Tots els infants dins la mar (piscina de boles) els aniré tirant pilotetes de diferents grandàries, colors i textures imaginant que són taurons que han d’esquivar.  

  • Nedar a contra corrent fins arribar a la mar amb la resta de peixets tirant-nos de bomba. Els infants hauran d’aconseguir pujar per la rampa fins poder arribar a la piscina de boles.
  • Disfressar-nos  d’animals del fons del mar com ara polps i peixos. Traurem les teles per afavorir el joc simbòlic. 
Amb aquestes mànigues, la Laia imagina que és un polp!

  • Trobar el tresor amagat pel fons del mar. Pujar fins a dalt de les espatlleres ajudant-nos amb la corda per arribar fins a la capsa que amaga el polp del conte que contarem en el temps de tornada a la calma.
Joc lliure
El psicomotricista li dirà als infants que ara poden explorar lliurement el fons marí.

A continuació teniu un petit fragment de com es va desenvolupar la sessió:



Tornada a la calma:
  • 5 minuts abans de finalitzar la sessió, la psicomotricista avisarà als infants mitjançant aplaudiments de que la sessió ha finalitzat i comencin a recollir.
  • Llavors preguntem a cada nin les sensacions viscudes; si ho han passat bé, amb qui han jugat, a què, etc. 
  • Reunim a tots els nens a la zona d’assemblea de la sala i tractem de que tornin a la calma respirant unes quantes vegades com si fem Yoga i la psicomotricista conta un conte que, en aquest cas, serà el del Pulpi. A continuació teniu la narració:
  • Hi havia una vegada un polp molt tímid, molt tímid que vivia al fons del mar. Pulpi, que así s'anomenava, era tan tímid, tan tímid que no tenia cap amic. Un dia, tractant de menjar-se una tortugueta es va fer un nus amb els tentacles però gràcies a l’ajuda d’un peixet groc que passava per allí el va ajudar a deslligar-se. Pulpi, com que tenia molta vergonya, no es va atrevir a parlar amb ell i només li va donar les gràcies i va sortir corrents. Per la nit, estava molt trist perquè pensava que havia perdut una gran oportunitat de fer un amic. A la mañana següent, un gran tauró va arribar allà on eren tots els peixets per menjar-se'ls així que en pulpi, que ho havia vist tot, no va dubtar en anar en la seva ajuda i va tirar un grapat de tinta negra als ulls del tauró que el va deixar cec. D’aquesta forma va salvar al peix i es va convertir en el seu amic al igual que la resta de peixos que l'agraïren la seva gran valentia i mai més va tenir vergonya. I conte contat, conte acabat. Si no és mentida, serà veritat!
A continuació teniu un petit fragment del conte. Espero que us agradi!

  • *Una variant que també es podria realitzar per al moment de tornada a la calma, en lloc del conte, seria fer massatges per parelles amb algues marines (que poden ser de veritat o fetes amb bosses d’escombreries).

Representació
Per a la representació, donarem làmines Din-A4 però de major grossor que els folis i esponges de mar de veritat amb la que els infants podran pintar amb diferents colors de pintura de dits, representant allò a que han jugat durant la sessió. D’aquesta forma, afavorim la separació entre el moment de joc i de representació, ajudant-lo a recordar. 











La Sara dibuixa el baixell en el que ha jugat.


Ritual de sortida
- Sortim de la sala passant per l'interior del cuc que ens convertirà de nou en nens.
- Arribem a l'aula-classe per rentar-nos i posar-nos les sabates.
- Beurem una mica d'aigua. 


AVALUACIÓ

Resposta dels infants
La veritat és que els infants s’han mostrat molt participatius i han donat una resposta molt positiva davant la sessió que he dissenyat. Des del principi, s’afanyaven a descobrir els diferents reptes que els havia proposat amb la disposició i organització dels materials, ja que alguns d’ells com ara el banc pujat a les espatlleres no ho havien vist mai. Els seus crits i cares d’emoció, reflectien el seu estat de felicitat i diversió.

En quant a les diferents propostes que els anava plantejant, he de dir que tots han participat mostrat una gran iniciativa i autonomia. Però els infants sempre em sorprenen i aquest cas no anava a ser Diferent. Algunes de les produccions que ells mateixos han realitzat ha estat: durant el joc simbòlic, han imaginat que el balancin era un cavall de mar en el que anaven galopant; han fet jocs d’amagar-se i trobar-se dins el mòdul amb forma de cilindre; i han comprovat les lleis de la gravetat al fer rodar una pilota des de damunt del banc.  

     
Comentari personal de l'alumne practicant

Personalment, estic molt contenta amb la planificació, disseny i posada en pràctica d’aquesta sessió de psicomotricitat, perquè fent balanç respecte dels meus inicis, he de dir que he pogut observar un gran canvi cap a millor a l’hora de dur una proposta amb els més petits. Ara me sent molt més segura, amb més iniciativa i major capacitat de resposta i decisió davant petits imprevistos. A més a més, crec que sóc més capaç d’anar una mica més enllà i observar les produccions de cada infant, saber en quina etapa o fase estan, de quin tipus de joc o quines habilitats està desenvolupant. 

M’agradaria destacar que daurant el moment del conte m’he sentit molt segura i amb molta iniciativa davant els infants. Crec que he sabut captar la seva atenció i motivació davant el que estava fent relacionant-lo amb els seus interessos per tal de fer més significativa la proposta per a ells.  

En definitiva, puc fer un balanç molt positiu, ja que estic molt contenta i satisfeta amb el treball que realitzat i la resposta que han mostrat els infants perquè una vegada més m’han fet aprendre.


Instruments d'avaluació emprats
L’instrument d’avaluació, serà l’observació activa i sostinguda per tal de veure els progressos i produccions que fan els infants. També prendré notes de camp per tal d’anotar les produccions i accions més significatius dels infants.   



BIBLIOGRAFIA

Material donat al curs d’Especialització en Psicomotricitat Infantil impartit per S’Espurna. 

dimecres, 23 de maig del 2012

Les famílies també hi col·laboren!


En aquesta entrada, m'agradaria donar les gràcies públicament a totes les famílies dels infants de l’Escoleta Can Cantó (promoció 2011/2012), per la seva gran participació i col·laboració en la posada en pràctica del nostre projecte de millora. 

La veritat és que gràcies a tot i cadascun d'ells, ha estat possible fer realitat la nostra proposta de creació d'una sala de la llum, ja que des del primer moment en que vam demanar la seva col·laboració no vam deixar de rebre tot tipus de materials que tenien per casa o fins i tot comprats; des d’allò més difícil d’aconseguir com ara un neón fins als detalls més petits com ara encens.  

És per això, que la meva companya i jo treballem en aquesta sala per donar als vostres fills les millors condicions i possibilitats de descoberta, experimentació i manipulació, per garantir així el seu desenvolupament harmònic. Esperem que aquest projecte generi vertaders somnis (com un dia vam titular) i que ompli als infants de nous aprenentatges, vivències i experiències que sempre puguin recordar.  

Un dia amb les Taronges (1-2 anys)



En el dia d'avui, les alumnes de pràctiques de mòdul i nosaltres, de la UIB, ens hem intercanviat les aules per tal viure una nova experiència; conèixer com es treballa amb infants d’altres edats diferents a les que estem acostumades. És per això, que avui he pogut compartir amb la Marga, tutora d’1 a 2 anys, les rutines que segueix dia a dia amb els seus nens. 

Avui els hi tocava anar a la sala de psicomotricitat i he pogut observar grans diferències respecte dels nens de la meva classe de 2-3 anys, tot i que en alguns casos es duen menys d’1 any. Tot es vivia molt més relaxat, més pausat, gairebé pareixia que no haguessin nens. Els seus moviments eren més pausat i rellentit, ja que alguns d’ells quan van arribar aquest curs ni tan sols caminaven. El seu joc també era més autònom i poc cooperatiu, degut a la fase d’egocentrisme en que s’hi troben, però si observem més detingudament, hi podem trobar senyals d’un pensament reflexiu i coherent. 

Aquest és el cas d’en M., un nen que després de que n’E. li fes caure d’un cop, es va aixecar i des de lluny li senyalava com si li digués que això estava malament i que no ho tornés a fer. Llavors, es va apropar al seu “agressor”, que no li llevava la mirada de sobre, i li va donar un petit cop d’avis. Aquest va començar a plorar i després en M. es va pujar damunt la tarima de fusta des de la qual va començar a dir en el seu idioma que no plorés tant i que callés, o així ho vam interpretar la seva tutora i jo. 

La veritat, és que ha estat una vivència molt gratificant per a mi, ja que al llarg del dia, la Marga (tutora de l'aula) va compartir amb mi les seves experiències d’una època plegada de records plaents per ella; quan va treballar a l’escoleta de Formentera. D’aquesta manera, em va contar moltes pràctiques i vivències que va dur a terme amb els infants i de les quals he pogut aprendre molt i treure moltes idees positives per realitzar amb els més petits! 

dimarts, 22 de maig del 2012

Experimentem amb maduixes!

Una de les activitats programades per aquest tercer trimestre, consistia a experimentar amb maduixes i fer un mural amb aquesta fruita pintat pels infants. Aquesta experiència, ens ha dut en primer lloc, a experimentar i manipular amb les maduixes per tal de conèixer les seves propietats no només físiques, sinó també sensitives. D'aquesta manera, els infants han pogut explorar el seu sabor, olor, colors, tacte, etc. posant així en funcionament tots els seus sentits! 

La veritat és que ha estat una experiència molt gratificant i amb la qual no només han gaudit, sinó que ho han fet aprenent. A la fi, una vivència plegada d'aprenentatges significatius que els infants mai podran oblidar! A continuació us mostraré algunes imatges d'aquest procés i dels moments més significatius que no us podreu perdre!  

En primer lloc, olorem i tastem les maduixes... Alguns infants no ho dubten i de seguida s'omplen la boca. Pareix que els hagin encantat! 

Però a d'altres el seu sabor els amarga una mica i això es reflecteix a les seves cares.

A continuació, liqüem les maduixes. Els infants descobreixen una nova màquina. No saben ben bé dir el seu nom però sí reprodueixen el so elèctric que fa a l'hora de desfer la fruita; "brrrr..."!! Però, abans d'això! per que puguin liquar-les, m'encarrego de tallar-les en trossets més petits perque hi càpiguen dins el forat. 


Ara sí estem preparats! els infants exerceixen com a agents actius dels seu propi aprenentatge mentre que la educadora, en aquest cas jo, acompanyo a l'infant i el guio en aquest procés de creixement i descoberta.  Primer cal omplir el forat...


després de fer accionar el motor, presionem la fruita cap a baix i observem com cau la maduixa transformada en suc. 


















I per últim! només falta tastar aquest suc tan bó i que tan ben reflecteixen les cares dels infants. Alguns fins i tot es rellepen!


L'experiència avança, i ara és moment de pintar amb les maduixes que hem tastat. Per tal de garantir majors possibilitats de manipulació, i enriquir així les produccions dels més petits, els demanem que es llevin la roba perque hi puguin pintar amb tot el cos. Així doncs, creem oportunitant d'experimentació no només amb les mans, sinó també amb els peus, els genolls, els colzes i fins i tot el cul! D'aquesta manera, hi treballem també de manera transversal el cos humà d'una forma lúdica i dinàmica pels infants!


I per últim, res millor per acabar una experiència tan plaent com aquesta, que un bany relaxant amb aigua calenteta per fer-nos ben nets!


Cal destacar que aquesta experiència ens ha enriquit molt i ens ha aportat una vivència amb la que els infants no només han gaudit i disfrutat, sinó que també han pogut experimentar, manipular, tastar, olorar, jugar, sommiar... Fins i tot, per la nostra sorpresa, alguns d'ells com la Laia, que abans no volien ni tan sols tastar la maduixa ara gaudeix fent-ho, tal i com podem veure a la imatge. Esperem que no hàgim d'organitzar tot això cada vegada que volguem que un infant mengi algun aliment de nou...! 


Aquí teniu el producte final del mural que van fer els infants, i en el que per supost, jo també hi particip!

dilluns, 21 de maig del 2012

La nostra classe fa olor a Lavanda!


JUSTIFICACIÓ 

Aprofitant la sortida a l’hort de Can Tomeu, he dissenyat una proposta per realitzar amb els infants; elaborar colònia natural! D’aquesta manera, l’activitat cobra un gran sentit i significat pels més petits, ja que són ells mateixos qui han exercit com a agents actius del seu procés d’aprenentatge. Aquesta ha estat una vivència lúdica i dinàmica, en la que han recol·lectat la flor de Lavanda, separat els pètals del tall, esmicolat la flor, ficat la part resultant dins el pot de vidre, afegit l’alcohol i remogut la solució dia rere dia. Per tant, es tracta d’una experiència rica en estímuls amb la que els infants han pogut desenvolupar moltes capacitats i habilitats que afavoriran el seu creixement integral.

A més a més, cal destacar que es tracta d’una proposta que està integrada i té correlació amb la programació d’aula, ja que tracta de complementar i ampliar l’activitat ja planificada per la qual vam visitar l’hort, lloc on vam conèixer diferents tipus de plantes entre les quals es trobava la flor de Lavanda amb la que hem elaborat el nostre perfum.  

DISSENY DE L'ACTIVITAT

Àrees implicades 
-          Àrea de coneixement de sí mateix.
-          Àrea de coneixement de l’entorn.
-          Àrea de llenguatges: comunicació i presentació.


Objectius didàctics
-          Identificar la flor de Lavanda.
-          Diferenciar entre tall i pètal.
-          Desenvolupar les habilitats motrius fines al separar els pètals de l tall.
-          Gaudir de la vivència d’elaborar perfum natural en companyia dels seus iguals.
-           Conèixer la flor de Lavanda, i identificar la seva olor i trets característics.
-          Aprendre a elaborar perfum natural.
-          Saber diferenciar entre el tall i els pètals d’una flor.  

  
Continguts d'aprenentatge
-          Conèixer la flor de Lavanda, i identificar la seva olor i trets característics.
-          Aprendre a elaborar perfum natural.
-          Saber diferenciar entre el tall i els pètals d’una flor.  


Què faran els infants?
Els infants participaran exercint com a subjectes actius, ja que seran ells els qui elaborin la colònia. Per tant, duran a terme tot el procés d’elaboració que consisteix en  primer lloc en recol·lectat la flor de Lavanda, després separar els pètals del tall i esmicolar la flor, a continuació ficat la part resultant dins el pot de vidre i finalment remoure la solució dia rere dia. Cal destacar que les passes que exigeixen un major grau de dificultat com ara ficar l’alcohol ho farà l’educadora o alumne en pràctiques. 

Tipus d'agrupaments
Tot el grup-classe.

Formes d'intervenció docent
Abans de donar-los els materials, introduiré l’activitat tractant de relacionar el sentit d’aquesta amb la sortida que fam fer el dia anterior a l’hort. Així doncs, els recordaré que vam estar agafant la flor de Lavanda i els mostraré tota la que vam recollir. Durant la proposta, estaré disponible per ajudar-los a superar reptes o possibles dificultat tot i mostrar-los-hi com ho han de fer, i acompanyant-los en el seu procés d’aprenentatge.  

Material emprat
-          Grans quantitats de Flor de Lavanda.
-          Varies safates.
-          Alcohol de 96º.
-          Pot de vidre hermètic.


Temps previst
Es van realitzar tres sessions:
-       La primera va ser la sortida a l’hort de Can Tomeu on els infants van recollir les flors. (20 min.)
-    La segona sessió vam experimentar i manipular amb la flor de Lavanda i recol·lectar la part necessària per fer el perfum. (45 min.)
-          La tercera sessió vam afegir l’alcohol i van remoure la solució. (15 min).  

Espais
Zona de cadires de l'aula-classe



IMPLEMENTACIÓ

En primer lloc, vam anar a un hort on els infants van gaudir d'un ambient ple d'estímuls sensorials, ja que van estar en contacte amb la natura. En aquest lloc, vam poder observar on creix la flor de Lavanda i la vam recol·lectar.




Una vegada al centre, m'encarrego de preparar la classe abans de que arribin els infants. Tot ha d'estar a punt i les seves cares a l'entrar reflectiran tota l'emoció que senten!

A continuació, tracto de fer recordar als infants la sortida que vam fer i totes les flors que van agafar per tal de fer memòria. Després d'introduir la proposta, els dono les flors de Lavanda en les safates per tal que experimentin i manipulin amb elles. Els infants són impredictibles i no dubten en demostrar-ho, ja que les han olorat, tocat, i fins i tot tastat! 


Primeres reaccions: la Sara gaudeix amb l'aroma de la flor de Lavanda. Fins i tot tanca els ull perquè sigui més íntim, més intens...


La Laia ho té clar. Ella necessita tastar-ho per conèixer les seves propietats gustatives


La Maria M. observa que la flor és de color lila, com la seva camiseta!



La ment de Walvi va una mica més enllà. Ell imagina que és una corona de flors.


El joc avança i alguns infants aprofiten els utensilis disponibles com els plats i les safates per gaudir d'accions com ara omplir i buidar.



A continuació explico el procediment per elaborar la colònia, que consisteix en separar la flor i les fulles del tall, què és la part que no serveix. Es tracta d'un procés laboriós en el que posarem a proba les nostres habilitats motrius fines, però amb una mica de paciència ho aconseguirem!



Cal destacar, que durant el procés de separació de la flor i fulles del tall, l'activitat es va veure, de sobte, interrompoda pel sòrdid crit d'un dels infants. Resulta que ha descobert una aranya que hi havia amagada entre la Lavanda! Tots els infants estan amoïnats i tenen molta por. Però llavors, la meva tutora va agafar l'animalet per mostrar-los-hi i llevar la por que havien mostrat en un primer moment. Mentre tant, jo hi vaig veure una experiència educativa fantàstica per filmar, i això és el que va pasar a continuació.


Experiències de vida amb una aranya!




Com podeu veure, els infants van poder gaudir d'aquesta experiència d'una manera plaent i la por que van mostrar en un primer moment per les aranyes, va desaparèixer per deixar pas al cant i les rialles. A la fi, tot un descobriment plagant d'emocions i aprenentatges significatius pels infants.   


Després, hem de ficar les flors dins el pot hermètic de vidre. Primer ho faig jo per mostrar-los-hi i de seguida volen participar!



Finalment, només queda ficar l'alcohol dins el pot i remoure. Tots participen d'un en un per col·laborar en aquesta experiència. És la darrera passa d'un procés amb el qual hem gaudit i aprés molt conjuntament; no només els més petits, sinó jo també! 







Per últim olorem; és una mica fort però fins i tot pareix que ja faci olor a colònia! 



AVALUACIÓ

Resposta dels infants
Tal hi com podeu veure a les imatges, els infants es van mostrar en tot moment molt participatius! Pareix que van gaudir molt manipulant i experimentant amb la flor de Lavanda, ja van fer moltes hipòtesis i qüestions que es reflectia en les seves accions i joc.

Comentari personal de l'alumne practicant
La veritat és que estic molt satisfeta amb la proposta que he dissenya i de la bona resposta que vaig tenir per part dels infants. Penso que va ser molt encertat haver aprofitat la magnífica experiències de la visita a l’hort on els infants van poder recol·lectar la flor, per després realitzar aquesta proposta d’es d’una base propera i significativa per a ells. A més amés, el fet d’haver realitzat la proposta en tres sessions diferenciades (la primera recol·lectar la flor, la segona experimentar la Lavanda i separar la flor i fulles del tall, i la tercera ficar l’alcohol), va permetre que els infants no es cansessin molt i que tots poguessin realitzar l’activitat de manera plaent i carregada de nous d’aprenentatges!   

Instruments d'avaluació
L’instrument d’avaluació, serà l’observació activa i sostinguda per tal de veure els progressos o no que fan els infants. També prendré notes de camp per tal d’anotar les hipòtesis o comentaris més significatius dels infants.   


BIBLIOGRAFIA

Cap bibliografia consultada, va ser la pàgina web Cosmeticos; perfumes naturales


Per últim, m'agradaria mostrar-vos un document que he realitzat sobre aquesta activitat, ja que formarà part de l'informe que entregarem als infants i les seves famílies al final d'aquest tercer trimestre. Aquest informe, és el document en el que les educadores mostren a les famílies totes les propostes realiztades pels seus fills durant el curs així com les imatges que narren totes les experiències viscudes.

Colònia Natural (Informe)