La classe dels Cocos, Escoleta Can Cantó (Promoció 2011/2012)

divendres, 27 d’abril del 2012

Proposant nous reptes!

Un dels moments més destacats en el qual he pogut cointervenir en la posada en pràctica d’una sessió de psicomotricitat, ha estat el dia d’avui. Quan hem arribat a la sala, els infants han pogut enderrocar la torre de matalassos que la tutora havia muntat. En aquest moment, vaig poder observar que hi havia infants que es quedaven endarrerits i no s’atrevien a tirar-la, així que vaig posar en pràctica aspectes que ens va comentar la tutora del CP de Sant Josep quan vam observar infants de tres anys durant una sessió de psico. Així doncs, vaig agafar un matalàs per tal que l’infant ho pogués enderrocar individualment. Durant la sessió, em vaig encarregar de treure les fotos sobre els moments més significatius del joc que protagonitzaven els infants tractant d'identificar els diferents possibilitats que es poden donar i que tant vam estudiar a una de les assignatures de la carrera.


A més a més, he estat tota l’hora d’un costat a l’altre per tal de disposar-los els materials amb l’objectiu de proposar-los nous reptes i possibilitats de moviment psicomotor que els ajudi a desenvolupar-se i créixer. Algunes d’aquestes propostes, va ser disposar un matalàs en forma de rampa al costat de la piscina de boles i seguit del cuc per tal que a l’entrar arribessin al matalàs que havien de pujar per poder arribar a la piscina. També matalassos perquè fessin equilibri, balancin, arrossegaments, etc. També vaig emprar un matalàs rodó de forma que els infants es fiquessin a dintre d’un en un mentre jo feia com si l’estigués buscant i llavors destapàvem el forat i posàvem cara de sorpresa com si l’acabéssim de trobar. Finalment, vam emprar les pròpies camises dels infants per posar-les al voltant del cap a mode de mocador per tal que juguessin a disfressar-se i potenciar així el seu joc simbòlic. Per tant, la proposta de millora que he d'aportar, és que entre les diferents mestres i els pares dels infants, portessin algunes teles per tal d'afavorir i desenvolupar les propostes de joc simbòlic dels infants. A continuació teniu algunes imatges de les propostes més significatives del propi joc dels infants i que vaig saber identificar aplicant els coneixements teòrics previs:

Jocs d'equilibri i conquesta



Jocs de simetria amb el mirall


Joc simbòlic de disfresses


Jocs d'amagar-se i trobar-se


Jocs d'arrossegaments i salts



Temps de descans en zones d'epais-niu

Planificant el mes d'Abril!



Durant la jornada d'avui, he col·laborat amb la meva tutora en la planificació del mes d’Abril per tal de programar què activitat faríem segons quin dia. Així doncs, hem fet un planning dels dies lectius i un llistat de les propostes que ens agradaria dur a terme amb els infants tenint en compte els objectius i continguts que preteníem treballar. Algunes d'aquestes propostes són:

- Fer un mural de flors amb motiu de la primavera per decorar l'aula.
- Regar les llenties i parlar sobre el seu creixement.
- Cantar cançons sobre la primavera.
- Fer un pastís de coco.
- Fer una sortida al camp per veure la natura i les flors.
- Etc.

A més a més, cal destacar que dintre d'aquesta programació, també hi haurà espai per realitzar algunes propostes que jo mateixa elaboraré per dur a terme amb els infants i de la qual deixaré constància pròximament al meu bloc.  

dijous, 26 d’abril del 2012

Festa hippie de la primavera!


Amb motiu de l’arribada de la primavera, el nostre Centre Infantil festeja avui la transició d’aquesta estació de l’any d’una manera lúdica i emotiva que els infants mai podran oblidar! Com a convidats especials tenim als infants i educadores de l’Escoleta de Vila que avui ens acompanyen per celebrar aquesta festa de manera conjunta. És per això, que durant tota aquesta setmana i la passada, educadores i practicants ens hem posat mans a l’obra per vestir el centre amb les seves millors gales per tal de donar un ambient festiu, colorit i acollidor al centre. D’aquesta manera, hem confeccionat i elaborat plafons amb poemes sobre la primavera, flors de Benvinguda, creat dibuixos primaverals que hem pintat als vidres, penjat flors fetes amb ampolles reciclades, entre d’altres. Aquí teniu algunes imatges de la decoració que vam elaborar.













Un altre aspecte que m'agradaria destacar, fa referència a l'aportació que vaig confeccionar. Es tractacta d'una flor de dimensions considerables que vaig crear a partir de la proposta que vam realitzar amb els infants de la meva aula, en la qual van pintar amb corrons damunt paper continu, creant així una mescla meravellosa de colors. D’aquest paper, vaig retallar una part en forma de flor que després vaig decorar amb pintura de dits per delinear el contorn, purpurina, i altres detalls com podeu veure a les imatges. A més a més, li vaig aferrar a cada pètal de la flor les imatges d’alguns infants del moment en que van fer la seva pintura, mentre que la imatge centra és de tot el grup de nens i nenes. Llavors li vaig posar una tija color verd de la qual sortien dues fulles, i al final li vaig posar el cartell de Benvinguda anunciant el dia de la festa i la temàtica hippie per les disfresses. Aquí teniu les imatges  que narren el procés d’elaboració de la flor de Benvinguda.


En primer lloc, els infants pinten damunt el paper continu on podem veure cares d'emoció tan expressives com aquesta:


Del paper continu retallo una part en forma de flor que em servirà per fer el plafó de benvinguda. 

També és important reforçar la nostra flor amb cartró perquè sigui més resistent. 


Desprès aferro les fotos decorant-les amb purpurina, i plastifico la flor perquè duri més. 


I finalment, aquí tenim el resultat; un plafó de benvinguda amb forma de flor!! 


D’altra banda, en quant a la celebració de la festa puc dir que va ser tot un èxit!! Els infants semblaven vertaders hippies i l’ambient va ser realment emotiu, distés i afable. Tots ballàvem i jugàvem al pati els uns amb els altres i donava igual si pertanyien a l’escoleta de Vila o a la de Can Cantó. Les educadores col·laboràvem i cooperaven en benefici de l’infant creant-los oportunitats de joc i aprenentatge. Amb aquest objectiu, vam realitzar diferents tallers per aula en els quals els infants podien desenvolupar totes les seves capacitats i potencialitats creatives i expressar-se artísticament. Així per exemple, en el taller de la meva aula, vam preparar tot una sèrie de dibuixos (caragols, diferents tipus de flors, papallones, etc.) que els infants podien dibuixar amb materials com ara ceres, retoladors, diferents tipus de gomets o paper de seda de diferents colors aferrats amb cola. Cal destacar, que aquests dibuixos ens serviran per fer un plafó en el qual narrarem la magnífica experiència de la jornada d’avui. Aquí teniu les imatges del moment.





Per últim, aquí teniu un seguit d'imatges que evidencien l'ambient tan emotiu, distés i afable que es va crear durant la festa de la primavera a la nostra escoleta. 

dimarts, 24 d’abril del 2012

Plantem llenties!

Una de les situacions més destacades en la qual he col·laborat amb la professora de l’aula en la posada en pràctica d’una activitat en gran grup, ha estat durant la posada en marxa d'una proposta molt significativa i lúdica pels infants; plantar llenties per veure el seu creixement!

En primer lloc, hem donat un plegat de llenties a cada infant per tal que les manipulessin i experimentessin amb elles per que hi poguessin explorar les seves possibilitats i qualitats estètiques. D’aquesta manera, els infants han pogut fer tot tipus d’hipòtesis tal i com podem veure a les imatges.



Primeres reaccions: dur-les a la boca...


S.: "Está dura" (mentre la mastega). 


M.: "Está tostada"

S.: "No va" (mentre li mostra a l'educadora). El que volia dir és que "no es pot menjar". 

També les podríem contar!


A continuació, els vam repartir els gots de plàstic i una mica de cotó, damunt del qual havien de dipositar les llenties.


Per útlim, cal que les reguem amb molta estima perquè creixin ben aviat!


Aquí teniu algunes imatges plantant les meves pròpies llenties, ja que també és molt important pels infants que les seves educadores siguin un exemple per ells i que els guiïn i acompanyin en el seu procés d'aprenentatge, sense oblidar la il·lusió i emoció que també em fa poder plantar la meva propia planta de llenties!


I finalment, una setmana més tard... aquí tenim el resultat! Les llenties han crescut moltíssim i els infants estan realment impressionats!

dilluns, 23 d’abril del 2012

Representant la llegenda de Sant Jordi!


Durant la jornada d’avui amb motiu de la tradicional festivitat del dia de Sant Jordi, tal i com vam acordar amb la directora i educadores el dimarts passat quan vam assistir a la reunió d’Equip Educatiu, la Marta i jo hem estat les encarregades d’organitzar algun esdeveniment per tal de festejar aquest dia tan emotiu a la nostra illa. D’aquesta manera, vam decidir representar a mode de teatre la llegenda de Sant Jordi, amb la qual cosa ens vam posar mans a l’obra per confeccionar les nostres pròpies titelles.

En primer lloc, calia narrar la història per tal de donar sentit i ordre a la vertadera llegenda de Sant Jordi. Aquí teniu el relat que vaig escriure a partir de la pròpia llegenda.


LA LLEGENDA DE SANT JORDI

Hi havia una vegada, un poble molt, molt llunyà, en una època en que les papallones eren princeses i els lleons menjaven herba, que hi habitava un drac molt dolet.  

Aquell drac, que era de color verd i tenia una llarga cua, treia foc pels queixals cremant tot el que trobava al seu pas.


Ens ho diu la història d'un vell poble
que hi habitava un monstre fa molts anys.
Diuen que treia foc per les orelles
i per la boca, pel nas i pels queixals.

És el mon-mon, el monstre de Banyoles,
que men-men-men, que menjava persones.
És el mon-mon, el monstre de Banyoles,
una per dia sense fer terrabastall.

Com veureu tenia tanta gana
que s'empassava els bous de tres en tres
i els cavallers que amb ell volien brega
se'ls endrapava com qui no menja res. 

I la gent de tota la contrada
un tracte, amb gràcia, amb ell varen signar,
donant-li cols, patates i esbargínies
perquè aquell monstre es tornés vegetarià.

Cavalls, ovelles, bous i vaques, passaren a ser l’aliment principal d’aquell insaciable drac que se’ls menjava de tres en tres i encara en volia més. 

Va arribar un punt en que els homes i dones habitants d’aquell poble estaven tan atemorits, que un dia, quan ja no els hi quedaven més animals, es van reunir per parlar de quina manera es podrien desfer d’ell. 

- Narrador:Com creieu nens que ens podríem desfer d’ell? Li tirem pedres? (noo..) Li tirem de la cua? (noo..) Creieu que podríem parlar amb ell? (sii..) ”
- Poble: “La Princesa, la Princesa!” 

Finalment, tot el poble va decidir per sorteig que seria la bella Princesa del castell, qui s’enfrontés davant el malvat drac. 

El rei i la reina ploraven desconsoladament pel tràgic destí que li esperava a la seva estimada filleta mentre miraven com partia en busca del dolent drac. 

- Princesa: “Muaaa, quina por que tinc...” 

I camina que caminarà, la bella Princesa va arriba a les profunditat de les muntanyes del sud del poble on va trobar la fosca cova on vivia el ferotge drac. 

- Drac: “Qui s’atreveix a molestar-me?” 
- Princesa: “Hay!! Quina por, no em facis mal per favor!”

Però el drac, que va veure la por i feblesa de la bella princesa, es va veure decidit a anar a per ella, quan de sobte...! el valerós cavaller de Sant Jordi va arribar just a temps per salvar a la seva estimada. 

- Príncep: “Ja estic aquí Princesa, no tinguis por!”
- Princesa: “Visca, visca. Ara el meu príncep em rescatarà!”

I el príncep va clavar la seva espasa en la llengua del temible drac que va caure abatut al terra. 

Finalment, tothom va quedar meravellat quan va veure que de la sang d’aquell drac van sortir moltes roses vermelles que el valerós príncep va regalar a la seva bella princesa en senyal del seu amor. 

- Príncep: “Aquí tens princesa meva”
- Princesa: “Gràcies, gràcies” 

I tot el poble va festejar que ja podrien viure en pau i tranquil·litat sense que aquell malvat drac mai més es mengés cap altre animal del seu corral.

I CONTE CONTAT, CONTE ACABAT. SI NO ÉS MENTIDA, SERÀ VERITAT 

A continuació, vam elaborar les titelles. Calia confeccionar una princesa, un príncep, un drac i la flor com a principals protagonistes de la història, i dels quals s’encarregà Marta. Mentre que jo vaig elaborar els animals, la gent del poble, la cova del drac i el poblat de fons com a elements secundaris. Aquí teniu les imatges dels nostres personatges!






Per últim, va arribar el gran moment de la representació i la veritat és que puc dir que va ser un vertader èxit!! Els infants estaven molt atents i entusiasmats amb la història i els seus personatges, els quals observaven molt atentament sense llevar la vista en cap moment per no perdre detall. Lo cert és que tot i els nervis del directe, la representació va sortir molt bé i fins i tot els infants ens aclamaven que ho tornéssim a repetir i jo personalment ho vaig gaudir molt. Aquí teniu les imatges del moment de la representació!


   

divendres, 20 d’abril del 2012

Observacions sobre el dibuix lliure

Una de les situacions més destacades en la qual he pogut coparticipar en els moments de la vida diària de l’aula, ha estat durant la observació del moment de dibuix lliure dels infants. La mestra em va demanar que posés el nom de cada infant al seu dibuix i així ho vaig fer. Cada vegada col·laborava en més tasques i tenia un paper més actiu davant el grup d’infants que ara començaven a veure’m com una tutora més, o almenys així ho sentia jo. Observant els dibuixos de cada infant, vaig quedar totalment bocabadada amb el que estava fent una de les noies de la classe en concret;  na A. Aquesta nena no pintava el full com suposadament havia de fer-ho tenint en compte la seva edat cronològica, si no que en el seu dibuix podíem apreciar com, ja havia estudiat de manera teòrica a la carrera, que en comptes de fer les típiques rajes d’un costat a l’altre del dibuix ella ja començava a imitar aspectes formals de l’acte d’escriure reproduint els trets típics dels traç manuscrit propis de l’etapa presil·làbica. Com ja sabem, aquesta etapa, es caracteritza perquè l’infant ja diferència entre lletres i números d’altres tipus de dibuixos, és a dir, allò icònic (dibuixos) d’allò no icònic (el que és una altra cosa). Aquestes grafies no tenen cap tipus de linealitat, orientació ni control de quantitat i en alguns casos, necessiten estar al costat del dibuix per tal donar significat a l’escrit. Solen aparèixer en forma de boletes, palets o semi cercles. En definitiva, he de dir que gràcies a aquesta situació inesperada he pogut posar en pràctica els meus coneixements previs sobre lectoescriptura, i m’he sentit molt emocionada d’haver identificats tots aquests conceptes d’una forma pràctica i vivint-la en primera persona. Un exemple d’aquest tipus de reproduccions seria la següent:

Exemple d’escriptura de l’etapa diferenciada o presil·làbica

dijous, 19 d’abril del 2012

Cercant idees!

Avui durant el temps d'exclusiva, hem visitat l'escoleta de Vila per tal de veure la seva sala de la llum. D'aquesta manera, hem pogut observar com aquest habitacle, també era un bany resenvat com a zona de magatzem dels materials de l'escoleta. Una de les educadores, ens ha mostrat alguns dels materials que tenien com ara molts adhesius de diferents formes que brillaven a la foscor, contes, llanternes, pintura de dits fluorescent, sabanes, i el més interessant, un tub de neon que projectava una llum color blau que feia brillar encara més tot el que allà dins havia.




A més a més, també he pogut treure bastant informació a la xarxa, ja que després de molt cercar, vaig trobar a la pàgina web de l'XTEC (Xarxa Territorial d'Educació Infantil de Catalunya 0-6) l'experiència que va realitzar una educadora amb el seu grup d'alumnes sobre la llum. D'aquesta manera, he pogut conèixer molts de materials i tècniques que podríem fer servir a la nostra sala com per exemple, fer una capsa de llum, fanalets reciclats, ombres xineses, entre d'altres, enriquint-nos així dels coneixements i provatures d'un grup magnífic d'educadors/res.   



En definitiva, crec que ja tenim suficient informació i idees que ens possibilitarà la posada en marxa per elaborar els nostres materials, preferiblement reciclats, que formaran part de la futura sala de la llum! Pròximament faré públic els nostres avanços. Fins aviat!

dimecres, 18 d’abril del 2012

Primeres passes: lliurar la sala

Com a aspecte a destacar de la jornada d'avui, podem dir que la Marta i jo ens hem posat mans a l'obra i hem començat a lliurar la sala que tenim destinada pel nostre projecte de millora, el qual ambientarem com a sala de la llum. La feina d’avui, ha consistit en lliurar tots els materials i trastos en general que hi havia, ja que recordem que aquesta sala la empraven fins al moment com a magatzem de diversos materials.  D’aquesta manera, hem començat a reorganitzar en altres llocs tot el que havia allà dins com ara prestatgeries, capses, mantes, entre d’altres. Algunes d’aquestes pesaven molt i tot i que a priori pareixia impossible que hi pogués cabre al seu lloc de destí finalment, com si d’un lloc de tetris es tractés, el vam poder col·locar d’acord a la ubicació indicada per la directora.

Finalment, vam parar per pensar cóm volíem decorar la nostra sala de la llum, i se’ns va ocórrer que podríem empaperar totes les parets amb paper continu de color negre per tal d’aferrar-li estics i adhesius de diferents formes que fossin florescent per tal que brillessin a la foscor. També vam pensar que del sostre podríem penjar sabanes negres per tal que pengessin com si d’una cova es tractés. A més a més, van poder donar solució a la difícil qüestió que ens plantejava el fet que la llum fos automàtica i s’encengués al passar! Així doncs, se’ns va ocórrer fer una lluna amb un tipus de globus especial que té molta capacitat per inflar-se i després cobrir-lo amb paper de cuina per donar-li relleu. A més a més, li faríem uns foradets de diferents formes per darrera dels quals aferraríem paper de cel·lofana de diferents colors per tal que la llum del focus es filtres pels foradets projectant les formes a les parets creant un efecte espectacular!   

A continuació teniu algunes imatges de com estava la sala en un principi i com gràcies a la nostra intervenció ha quedat finalment.